חלש מול הנייה חזק מול נתניהו // דוד חכם

דוד חכם No Comments on חלש מול הנייה חזק מול נתניהו // דוד חכם

המשבר הפוליטי הגדול שידעה ישראל השבוע בהליכתה לבחירות | המנצחים והמפסידים מהמלך הדרמטי וההזדמנות של בנט ושקד | וההתנצלות שטרם הגיע ממשטרת ישראל על האלימות הקשה כנגד הנער | דוד חכם בטור פרשנות שבועי

נתניהו וליברמן צילום: חיים צח, לע"מ
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ושוב איתכם.

את הטור הזה אני כותב שעה קלה אחרי שהכנסת החליטה סופית לפזר את עצמה. אני מאלה שהאמינו עד לדקה האחרונה שכן תוקם ממשלה. כל איתותיו והסבריו אליי של בכיר מאוד בממשלה הנוכחית לא הדליקו אצלי נורה אדומה. אמרתי לעצמי כל הזמן, טוב נו זה ליברמן, מדבר מדבר אבל לבסוף יתמוך בממשלה בראשות בנימין נתניהו.

אז זהו, מה שנקרא אכלתי את הכובע. ועכשיו לפרשנות: נתחיל בזה שאיווט ליברמן שיקר לאורך כל הבחירות לציבור מצביעיו על כך שהוא ימליץ וילך רק על ממשלה בראשות בנימין נתניהו. צריך להבין, הציבור הרוסי הנמנה על מצביעי ישראל ביתנו הינו ברובו הגדול והמובהק ציבור ימני. לליברמן לא היה שום צ’אנס שבעולם לעבור את אחוז החסימה אם הוא לא היה מבהיר כל הזמן על תמיכתו בנתניהו.

אבל, איווט ליברמן הטעה אותם, הטעה את חבריו הקרובים ביותר. והוא החליט לפרק את נתניהו ולא לאפשר לו להקים ממשלה. הכתובת היתה על הקיר כל הזמן, אבל איש לא לקח את דיבוריו של מי שהבטיח לחסל את הנייה בתוך 48 שעות ברצינות. קצת חיבוק פה וקצת מילים טובות שם והוא היה חובר לממשלה בראשות נתניהו. אבל כנראה, שהעלבון הגדול של ליברמן אותו הוא נושא כבר קרוב לארבע שנים, בכל פעם מזכירים לו כמה שהוא רק מדבר בעניין הניה.

כנראה שזה מה שגרם לו לעמוד במילתו בחדרים הסגורים, שם הוא הבטיח לחברו החדש ישן יאיר לפיד שהוא לא יאפשר לנתניהו להקים ממשלה. ובאמת אפשר לומר, שהפעם הוא הבטיח וגם קיים. חוק הגיוס הוא רצה שיעבור ככתבו וכלשונו. כהצעת משרד הביטחון וצהל. לשס ודגל התורה מלכתחילה לא היתה בעיה כלשהי עם החוק הזה.

אבל מסתבר שגם אחרי החלטת מועצת גדולי התורה כן להסכים למתווה שהוצע השבוע, גם אז ליברמן לא מיצמץ. בתחילת השבוע אמר לי גורם בכיר המצוי בעניינים, שהסיפור של ליברמן הוא לא חוק הגיוס והחרדים. הסיפור שלו אמר לי הגורם הבכיר, הוא פגיעה ישירה שחטף מנתניהו.

הסיפור של ליברמן כך לפי אותו גורם בכיר היה משבר אימון חריף מאוד מול נתניהו. נתניהו, המצוי עכשיו בעמדת חולשה בגלל בעיותיו המשפטיות נאלץ להסכים לכל דרישה של ליברמן. אבל כל זה לא עזר, ליברמן שיצא חלש מול החיסול שלא היה של הניה, החליט הפעם להיות חזק מול ראש ממשלה מוחלש שהוא חפץ לנקום בו.

וכדי שיהיה ברור, להערכתי מערכת הבחירות הקרובה תסתיים בניצחון מוחץ בהרבה של הליכוד ונתניהו. הרבה מעבר לתוצאה של 35 מנדטים. למפלגות הקטנות יהיה קשה להתמודד מול הסחף האדיר שיהיה לכיוון הליכוד.

הזכרתי את המפלגות הקטנות זולת המפלגות החרדיות. אינני יודע בשלב הזה לומר אם שס ויהדות התורה יצליחו שוב להביא הישג מדהים של שמונה מנדטים כל אחת, אבל כן אפשר לומר בוודאות שהמפלגות החרדיות ישארו עם כוחן, מי פחות ומי יותר. ועכשיו קצת לחשבון נפש בעניין ליברמן.

לאחרונה, לא מעט אנשים שואלים אותי. מדוע אתם מתייחסים לליברמן כלגיטימי ואילו ליאיר לפיד כלא לגיטימי? מדוע עם ליברמן אתם כן מדברים ומוכנים לשבת איתו באותה ממשלה, ואילו עם לפיד אתם לא מוכנים לכלום.

את האמת? עד השבוע עוד עניתי את מה שנכון, לפיד אמר ועשה נגד הציבור החרדי, ואילו ליברמן רק מקשקש אבל לבסוף לא עושה צעדים נגד היהדות החרדית. אני חושב, שאחרי כל מסע ההסתה שלא צלח שניסה ליברמן לעשות נגד הציבור החרדי, הגיע הזמן לומר לו עד כאן.

לא ייתכן שנתייחס ללפיד כלא לגיטימי, ואילו את ליברמן אנחנו נסכים להכיל. צריך שיהיה ברור לכולם, מבחינת הציבור החרדי כמו שלפיד הוא אוייב היהדות החרדית, אותו הדבר צריך לחול גם על ליברמן. גם ככה האיש הזה לא היה כזה מוצלח בתפקידו כשר ביטחון. הוא לא כזה מטאור גדול. וייתכן שהוא בכלל לא יעבור את אחוז החסימה בבחירות הקרובות, אבל במידה וליברמן כן יעבור, המפלגות החרדיות חייבות לשים אותו על אותה משבצת בה נמצא יאיר לפיד.

אינני מאשים איש בחברות עם ליברמן, אך בכל התקופה האחרונה ברור לכולם שהוא חצה קווים אדומים כלפי המגזר החרדי. אסור לשכוח לו את זה ביום פקודה שיגיע מתישהו.

המרויחים והמפסידים.

אחרי החלטת הכנסת לצאת לבחירות חוזרות, זה הזמן לסמן את המפסידים הפונטציאלים, כמוהם גם המרווחים הפונטציאלים.

נתחיל בזה שבחירות עולות למדינה הרבה מאוד כסף, משכך, קיצוץ בלתי נמנע יבוא על אזרחי ישראל בטווח של השנה הקרובה. המפסידים העיקריים של קיצוצים כאלו ואחרי הינם האוכלוסיות המוחלשות. אלו יכולים להיות הקשישים, הנכים, משפחות ברוכות ילדים ועוד.

מנגד, בעניין הזה המרווחים הגדולים יהיו יועצי התקשורת והאסטרטגיה. בעלי הדפוס והניו מדיה. תוך חצי שנה שני קמפיינים של בחירות זה לא עניין של מה בכך. ועכשיו לפוטליקאים שעשויים להרוויח מן העניין. בראש ובראשונה אלו נפתלי בנט ואיילת שקד.

שקד ובנט שנבעטו מהמפה הפוליטית מקבלים עכשיו את הזדמנות חייהם עליה הם לא חלמו כלל. בכל הנוגע לאיילת שקד זה כבר ברור שהיא תהיה המרוויחה הגדולה מהבחירות החוזרות. לגבי נפתלי בנט, גם הוא עשוי להרוויח מהבחירות.

חיבור נכון עם איחוד מפלגות הימין והוא במשחק הפוליטי שוב בלי הפסקה של יום אחד בכהנו כשר מהממשלה עד אחרי הקמת הממשלה הבאה. מרוויחה נוספת מהבחירות החוזרות הללו היא מפלגת העבודה. המפלגה הזו שהתרסקה בבחירות האחרונות מקבלת הזדמנות נוספת להתחזק ולהחזיר לחיקה לפחות חמישה מנדטים.

קמפיין נכון, ליהוק מושלם של אישיות רצינית ואחראית ליור המפלגה והיא תקבל דו ספרתי על חשבון כחול לבן. המפסיד הפונטציאלי של בחירות חוזרות זה בני גנץ. אם הוא לא ישחרר את עולו של יאיר לפיד מעליו, אזי שאת ההישג המדהים הזה של 35 מנדטים יהיה לו קשה מאוד לשחזר, כמו גם האפשרות שלו לכהן כראש ממשלה.

בנימין נתניהו זה המרוויח הפונטציאלי הנוסף כאן. במידה ואכן גוש הימין יתחזק באותם ארבעה מנדטים אולי גם חמישה שהלכו לאיבוד בבחירות האחרונות, ניתן יהיה לומר שהבחירות החוזרות הללו השתלמו במיוחד לאדם אחד, קוראים לו בנימין נתניהו.

דמו אינו הפקר.

בשבוע שעבר כולנו הזדעזעו לראות את סרטוני הוידאו של הנער המיוחד שהוכה ע״י שוטרים. מן הסתם, קוראיי הנאמנים יודעים היטב על מה אני מדבר. אין איש שלא הזדעזע. אפילו יאיר לפיד הוציא הודעת גינוי למקרה המזעזע הזה.

חלף יותר משבוע מאז הנער הזה הוכה ונעצר על לא עוול בכפו, נעצר כשהשוטרים שעצרו אותו שמעו בברור שהוא ילד מיוחד, שמעו והבינו שהם עושים עשה שלא ייעשה. הודעות הגינוי למקרה המזעזע הזה הגיעו מכל מקום אפשרי. אבל, ממקום אחד לא הגיעה כל הודעת התנצלות. ניחשתם נכון, משטרת ישראל.

היא עדיין לא טרחה להתנצל עם מקרה זה, אולי בגלל האגו. ואולי בגלל שהנער האומלל הזה שהוכה כך איננו אתיופי. הוא חרדי. נכון, אנחנו נכנסים עכשיו לתקופת בחירות. והסיפור של הנער שהוכה עלול להישכח, אבל אנחנו (קבוצה של אנשי תקשורת חרדים) לא נרפה מהסיפור. לא נרפה מישום שאני חושב על הנער הזה ומה שעובר עליו. אני חושב על זה שחייו לא יחזרו להיות כמו שהיו. אני חושב על זה שלא ייתכן ששוטרים שמעדו יישארו בתפקידם.

חושב על זה שלא ייתכן שהם יישארו עוד יום אחד במשטרה. צריך להבין, אני מאלו שחושבים שצריך כאן משטרה חזקה. משטרה שלא פוחד להילחם בפורעי חוק. אני חושב שרובם ככולם של השוטרים הם אנשים שעושים את מלאכתם נאמנה. ודווקא בגלל זה, לא ייתכן שאותם שוטרים שהיכו עד זוב דם נער מחינוך מיוחד יישארו במשטרה.

שוטרים אמורים להפעיל שיקול דעת בבואם לעצור מישהו, אמורים לזהות אדם ששייך בכלל לחינוך מיוחד. משטרת ישראל משקיעה כל כך הרבה מאמצים בהידברות עם הציבור החרדי, כל כך חבל שמקרה מזעזע זה שלא בא בשום צעד מצידה של המשטרה, יגרום לכך שרבים רבים בתוך המגזר החרדי ימשיכו לחוש שהמשטרה רודפת את הציבור החרדי במקום לשרת אותו ככללל אזרחי ישראל.

הטור פורסם ב"כל ישראל" מבית קו עיתונות.

 



0 תגובות